Forside  Tilbage til
Postkort
Snapshots  Fotogalleri  Multimedie
program
Om os


Telemarken
2. del

Til 1. del Til 3. del Til 4. del
I dag har vi besluttet at køre til Skien, hvor Telemarks Kanalen begynder. Skien er Norges 6. største by med knapt 50.000 indbyggere.
Det er også byen hvor forfatteren Henrik Ibsen er født, en af grundene til at den ene af Telemarks Kanalens både hedder "Henrik Ibsen".
Skien er en af Norges ældste byer med rødder tilbage til 900-tallet.

Skien kirke er opført i nygotisk stil i 1894, efter at den tidligere kirke blev ødelagt af den store bybrand i 1886.
Kirken har 1400 siddepladser. Tårnene er 68 meter høje,
Kirken blev indviet den 31. august 1894 af Kristiansands biskop Johan Christian Heuch.
Telemarks Kanalen begynder i Skien, men i ferskvand, idet der er en sluse ud til selve havnen hvorfra der er direkte forbindelse til havet. Der er en højdeforskel mellem de 2 havne på 5 meter. Men det er her den faste rutebådssejlads begynder.
Det vi kalder Telemarks Kanalen består egentlig af 2 kanaler. Den ældste går fra Skien til den store indsø Norsjö, den blev åbnet i 1861. Efter Skien er der kun sluser i Løveid bestående af 3 slusekamre, der løfter bådene 10 meter.
Bygningen af kanalen var nødvendig for at Norsk Hydro's gødningsproduktion i Rjukan kunne blive fragtet ud til videre transport rundt i verden.
Siden bygningen er kanalen og sluserne, er de moderniseret flere gange, sidst i 1980'erne.
Inden kanalen når Løveid sluser går den igennem et smukt landskab ved Skotfoss. Billedet ovenover
Sluseportene i Løveid i dag stålporte og de aktiveres hydraulisk, i modsætning til de øvrige sluser på kanalen, der er af træ og er manuelle.
Efter sluserne i Løveid, fortsætter turen ud på den store sø Norsjö. Herfra kan der sejles til Notodden, ikke langt fra Heddal.
Den anden del, som vi mest skal beskæftige os med går fra Norsjö til Dalen. 
Omkring midten på Norsjö - ved Ulefoss begynder den resterende del af Telemarks Kanalen. Næsten helt ud til Norsjö ligger Ulefoss. På billedet herunder ankommer "Henrik Ibsen" til sluserne i Ulefoss.
I baggrunden Ulefoss jernværk. Der har tidligere også været en stor træindustri i byen.
Den gamle idylligske hovedindgang for Ulefoss Jernværk.
Nedenunder støbejernspladen på væggen til højre for døren, står der på det lille skilt: "Frederik V til hest".
Et lille minde om at Danmark og Norge har haft den samme konge.
Billedet til højre: Næste gang du ser et kloakdæksel i gaden, så prøv at se om der ikke står "Ulefos" på!

Billederne nedenunder er de gamle arbejderboliger tilhø-rende Jernværket, de er i dag  indrettet til musesum.
Familien Aall, der tidligere ejede den nu lukkede Ulefoss træindustri, bor ikke på og ejer ikke Ulefoss Hovedgård mere. Den hører nu under Telemark Museum.
De 2 billeder herunder er fra havesiden og udsigten fra haven, ned over Ulefoss by og Telemarks Kanalen.
Den dag vi var i Ulefoss for at lave disse optagelser, ser vi denne villa stå i brand i den anden ende af byen. Det ser meget dramatisk ud, men det viser sig hurtigt, at der er en forklaring.
Bygningen ligger i vejen for en skoleudvidelse, så den skal fjernes. Det lokale brandvæsen har derfor besluttet at brænde bygningen ned som led i en øvelse.
Men det tiltrak mange mennesker, også nogle der blot kom kørende forbi ude på hovedvejen, og undrede sig over den voldsomme brand. 
"Henrik Ibsen" fortsætter gennem slusen i Ulefoss og videre forbi den gamle bydel - herover.
Efter Ulefoss kommer Eidsfoss sluser, der består af 2 slusekamre og derefter Vrangsluser, der er Telemarks Kanalens største sluseanlæg med 5 slusekamrer med en samlet løftehøjde på 23 meter.
Her på billedet er "Henrik Ibsen" på ned ad sluserne til Ulefoss. Til højre for sluserne har der oprindelig været en meget vild foss, der nu er helt tørlagt. Dels bruges vandet i sluserne og dels til vandkarft.
Så er "Henrik Ibsen" helt nede og klar til at fortsætte til Eidfoss, Ulefoss og videre til Skien.
Vi fortsætter den anden vej tilbage til Telemark Kanalcamping i Lunde.
Til top
Til 1. del Til 3. del
Senest opdateret den 24. februar 2015  © nbm.dk 2003 - 2015