Forside  Tilbage til

Telemarken
1. del

2. del  3. del  4. del

Da vi de sidste tre uger af august ikke havde noget fast i kalenderen, besluttede vi at tage en tur til Telemarkskanalen i Sydnorge. Den letteste måde var, at tage færgen fra Hirtshals til Langesund, bare det ikke blæste!!
Vi håbede det bedste og bestilte en enkelt billet til Langesund, så hvis det var for slemt kunne vi da altid køre hjem gennem Sverige og over broerne.
Da vi skulle med mandag morgen formiddag fra Hirtshals var færgen godt nok forsinket på grund af vejret, ikke den bedste begyndelse på turen. Men det er en stor og moderne færge, så vi mærkede intet til bølgerne, vi havde en meget fin tur.
Du kan læse mere om færgeruten på www.Fjordline.com
Efter 4½ time ankommer vi til det smalle sund, Langesund.
Yderst ligger Langesund Fyr. Færgen fortsætter et stykke ind i Langesund inden vi når til byen Langesund, til den nye færgehavn.
Det tager noget tid, at få tømt den store færge, der kan rumme 600 personbiler. Vi er i land ved ca. 15 tiden og sætter kursen mod Telemarkskanalen. På forhånd havde vi besluttet, at køre til Telemark Kanalcamping i Lunde, da pladsen ligger lige ned til kanalen og samtidig ligger meget centralt for ture til hele området.

Vi ankommer til Telemark Kanalcamping i byen Lunde sidst på eftermiddagen, hvor vi bliver budt velkommen af Erling Skoe, der ejer campingpladsen. Efter indtjekning, finder vi en fin plads, kun 25 - 30 meter fra kanalen. Lige ud for campingpladsen mødes kanalbådene hverdag ca. kl. 13.10, men derom senere.
Det er en meget flot anlagt plads, den er dog stadig under udbygning, der er el-stik, antennestik, vand og afløb ved pladsen, så der er ikke langt til nogen af delene. På området til telte er der også el-stik.
Alle campingvogne og autocampere holder på en fast grusplads og udearealet er det fineste græs.
Skulle du få lyst til en tur på kanalen, udlejer campingpladsen kajakker og kanoer, er du mere til fast grund under fødderne eller vil du bare også gerne cykle en tur, kan det også klares, da pladsen også udlejer cykler - endda el-cykler.
Du kan læse mere om pladsen på Telemark Kanalcampings hjemmeside www.kanalcamping.no

Næste dag går vi en tur ned til Lunde sluse, der ligger ca. 200 meter fra campingpladsen.
Vi er så heldige, at der lige er ankommet en flot lystsejler, der skal sluses op. Alle Telemarkskanalens sluser fra Ulefoss til Hogga er manuelle, så det kan godt være en hård tørn at være slusevagt. Men her sidst på sæsonnen er der god tid til den næste båd ankommer, så de kan samle kræfter til næste slusning.
Men Lunde er andet end sluser, det er også en hyggelig lille by med butikker og spisesteder.

I havnen ligger denne gamle dampdrevne uddybningsmaskine "MUDDERN".
  Lunde er en lille hyggelig by med forskellige indkøbsmuligheder. Vi ville have et nyt Norgeskort, vi havde godt nok en NAF bog, men kortsiderne er meget små, så det ville være rart med lidt større format. Vi spurgte i den lokale boghandel i Lunde. Men de havde desværre kun plankort og de er lidt besværlige at have med i bilen. I boghandlen foreslog de, at vi kørte til Bø, der var flere og større boghandlere.
Det gjorde vi og i boghandlen "Akademika" havde de lige det vi søgte.
På pladsen ved Rådhuset lige overfor boghandlen var der fri WiFi, så man kunne sætte sig på en bænk og få tjekket sine mails. En god ide til byens turister, men man skal dog være opmærksom på at nettet er åbent for alle.

Da vi nu var i Bø, kunne vi ligeså godt benytte lejligheden til at se Bø gamle kirke, der er opført mellem 1150 - 1180. Våbenhuset der er opført i træ er bygget i 1600-tallet. Tagrytteren på kirken er fra begyndelsen af 1800-tallet.
Kirken blev afløst af en ny kirke i 1870, men lokalbefolkningen besluttede at den gamle kirke skulle bevares.
Lidt undenfor byen ligger Bø museum, som vi også besøgte, det hører under Telemark Museum. Bø museum  er indrettet i en gammel købmandshandel - Åheim, hvor alt står som for 100 år siden.
Købmandens kontor, hvorfra han kunne holde øje med butikken.
På 1. salen havde købmanden sin private bolig, her stod det hele som om det lige var forladt. Et meget spændende museum, som vi heldigvis nåede inden de lukkede for denne sæson.
Ud over købmandsgården var der også flyttet en bolig fra en nærliggende gård til stedet, hvor familien havde været meget velstillet.  Billedet herunder.
I en ny bygning var der udstillet de lokale folkedragter og mange hardanger fedler og som de hedder her: hadelefedler. Der var både nogle meget gamle og nogle forholdsvis nye. Alle var de utroligt smukt udført.

Fra Bø fortsætter vi østpå til Nes kirke, der ligger på en halvø ude i søen Norsjö.
Nes kirke er opført i 1180'erne og er en af Telemarkens 9 bevarede stenkirker fra Middelalderen. Kalkmalerierne er nogle af Norges bedst bevarede fra middelalderen.

Dagen er ved at være gået, så vi sætter kursen hjemad. Vi vælger Europavej 36, der følger vestsiden af Norsjö til Ulefos, den går lige gennem mange frugtplantager, hvor man har travlt med at plukke æbler.

Snart er vi tilbage på vores dejlige campingplads - Telemark Kanalcamping i Lunde.