Forside Tilbage til

Nordspanien
Del 2

Del 1 Del 3
Efter en nat med blæst er temperaturen noget lavere til morgen og formiddag, kun 22 grader.
Men det betyder ikke så meget for i dag skal vi pakke sammen og flytte til Burgos. Vi havde betalt med campingchecks, og campingpas skulle vi ikke aflevere, så vi kunne bare køre når vi var klar til det.

Det var en meget flot tur til Burgos, et bjergrigt landskab, som motorvejen slyngede sig gennem. Vi havde fået advarsel om ikke at følge gps'en i Burgos til campingpladsen, men alene følge skiltningen. Så vi var lidt spændte på om det ville volde problemer at finde campingpladsen.
Vi valgte at følge gps'en hele vejen og vi blev på nemmeste måde ledt direkte til bommen ved campingpladsen.
Det var en rigtig storbyplads med små pladser, men heldigvis havde vi en lille campingvogn, så der var fin plads. Vi kunne selv finde en plads, campingpladsen tildelte ikke en bestemt plads og der skulle ikke meldes tilbage, hvor vi holdt. Der var el på alle pladser, dog undtaget de rene teltpladser. Der bruges ikke måler på el-forbruget, så man kan bruge det der er behov for.
Vi var heldigvis kommet før frokost, så der var mange pladser at vælge imellem, men i løbet af eftermiddagen blev de fleste pladser optaget af Belgier, Englændere og mange hollændere.

Inden frokost gik vi en tur på pladsen, men selvom vi skriver den 14. maj og det er dejlig varmt, er det ikke sommer  i Spanien endnu, så svømmepølen er kun for ænderne!
Ikke langt fra campingpladsen ligger klosteret Carthusian, hvor der er gratis adgang.
Klosteret er meget velholdt og har en meget smuk kirke, så det er absolut et besøg værd.
På den store altertavle er Sankt Jakob selvfølgelig også med, vi er jo på carminoen.

I den anden ende af Burgos ligger det forsømte kloster de Las Huelgas.
Det er så tilgengæld ikke et besøg værd. Vi var med på en guidet tur - man må ikke selv gå rundt - hele guidningen foregår kun på spansk.
Et totalt uinteressant og værdiløst besøg, hvis ikke man går rigtig meget op i spanske konger og spansk historie.

Efter en koldt nat, kun +3 grader, og en dag med lave temperatur på 15 - 20 grader, har vi besluttet at tage ind til Burgos.
Bybussen har stoppested lige udenfor campingpladsen og kører direkte ind til centrum, så vi vælger en bustur til kun 1 euro.
Der var kun ståpladser tilbage til os, så det tager vi. Turen indtil byen tager ikke lang tid, jeg har aldrig kørt så stærkt med bus i en rundkørsel, så det er med at klamre sig godt fast!!
Jeg står ved siden af en ældre spanioler, han fortæller om byen og det vi kører forbi - på spansk!!!!!!
Vel inde i byen sætter vi kursen mod katedralen efter anvisning fra vores spanske ven.

Vores første mål var katedralen.
Men først kommer vi til byporten, der er fantastik flot. Men i denne del af byen er der ikke noget tilbage af den oprindelige bymur.
Det er der til gengæld i den modsatte ende af byen. Så vi fortsætter videre til den nordlige bydel. Der er en park i forbindelse med bymuren, så vi går op ad trappen langs muren. Her kommer vi til en flot udsigt over Burgos med Katedralen i midten.
På den store plads ved Burgos Katedralen er der mange turister og pilgrimme.
Katedralen er enorm storslået og flot.
Man må gerne fotografere i Katedralen, men det er forbudt at bruge flash og stativ.
Katedralen er på ca. 10.000 kvardratmeter og består af et utal af kapeller. Midt i det store bygningskompleks ligger hovedkirken.
Ved godt 12 tiden havde vi set hele den store Katedral.
Ikke langt fra Katedralen lå et lille spisested, hvor man kunne få paella, så det bestilte vi. Vi blev fint mætte, men den store kulinariske oplevelse var det nu ikke.
Efter en rundtur i byen var det tid til at tage hjemad, men der var længe til bybussen kørte, så vi valgte at gå de 4 km tilbage til campingpladsen.

Næste dag kører vi mod syd til Sierre De La Demanda området. Højt oppe på klipperne ved vejen sidder en gåsegrib.
Vi fortsætter videre ned gennem nationalparken, følger en lille vej ud i bjergene til klosteret Valvanera. Her er der siesta, så alt er stille, vi går en lille runde ved klosteret og nyder den totale stilhed inden  vi fortsætter til Santa Domingo. En lille by, hvor Carminoen går lige igennem. Men byen er nok mest kendt for, at have levende høns inde i kirken. Årsagen er en gammel legende.

Næste dag var det tid til at flytte igen. I byen Hospital de Orbigo var der en campingplads, der lå fint centralt for vores videre færd.
Det viste sig at være en rigtig spansk fastligger plads, hvor der var en mindre afdeling til turister. Pladsen lå ligge i kanten af en lille hyggelig by, hvor carminoen går lige igennem.

Byen har fået navn efter floden - Rio Orbigo, hvor der fører en lang bro over. To pilgrimme på vej over broen, men de har stadig langt til Santiago de Compostela!