Forside Tilbage til

Nordspanien
Del 1

Til del 2 Til del 3
I  begyndelsen af maj måned forlader vi Danmark med kurs mod Nordspanien, men i første omgang den lille franske by Ordnes.
Den 5. maj tjekker vi ind på en franske ACSI campingplads ved byen Toul for et par dage. Vi ville lige se lidt nærmere på byen Toul. Turen fra Hann. Münden havde været lidt langsommelig med masser af vejarbejde. Vejret var nu perfekt med blå himmel og 25 grader.
Efter en kold nat - kun 5 grader - og en gang morgenmad kørte vi ind til Toul. Den gamle bydel er spændende, men noget forsømt.
Der var 2 store katedraler i byen, der indgår i pilgrimsruten til Santiago de Compostela.
Katedralen var også noget forsømt, men man var igang med at renovere orgelet, men resten af bygningen trængte også til en omgang. De mange kalkmalerier på søjler og vægge var næsten slidt helt ned.

Vi gik en tur gennem den gamle bydel, ved en bager var der en lang kø, så det måtte være en af de rigtig gode. Og det var det! Vi købte nogle meget lækre croisanter med hjem til eftermiddagskaffen - mums!

Efter en afslappende dag kørte vi videre næste dag til næste campingplads, der lå ved byen Clermont_Ferrand.
Men nu var vi rigtigt kommet til Frankrig, det kostede at køre på deres motorveje, så vi måtte af med 60 euro.

Campingpladsen lå desværre på vestsiden af byen, så vi skulle lige gennem hele byen, hvor alle skulle hjem. Efter en meget tæt trafik kom vi frem til en fin lille plads, der lå højt over byen.

Efter at vi havde fundet en plads og fået en kop kaffe gik vi en lille tur fra campingpladsen. Her kunne vi få overblik over hele byen, der lå for vores fødder.

Det begyndte at regne sidst på natten og fortsatte det meste af formiddagen.
Efter morgenmaden pakkede vi sammen og forlod pladsen.
Vi besluttede at tage landevejen ned over Bergerac. En by der i øvrigt gav os nogle problemer med at finde igennem. Den var ikke speciel stor, men vejskilte var et ukendt fænomen i byen måske fordi der var rigtig meget vejarbejde, men efter en del bøvl lykkedes det.
Henad 6 tiden nåede vi til byen Ordnes og camping Du Lac.
Vi fandt en fin plads, der var ikke så mange så der var frit valg.

Næste dag var det lørdag. Vi havde besluttet at tilbringe weekenden i Ordnes, der er ikke mere end ca. 50 km. til den spanske grænse og dem tager vi på mandag.
Gråvejr hele dagen og kun 18 gr.
Var en tur nede i byen og handle lidt ind. Det var stadig kun fransk i butikkerne, men det går også.
Resten af dagen afslapning på pladsen og en tur i poolen.

Næste dag er det søndag, så er der marked i byen
Sol fra morgenen, men ikke så varmt til at begynde med.
Ved godt 10 tiden gik vi ned til markedet i byen, det var der også et forholdsvis stort et med både madvarer, tøj og blomster.
Vi købte 2 forskellige slags oliven, hvad de var krydret med og lage ved vi ikke, kun den ene var noget med citron. Vi fik smagsprøver, men vi kunne ikke forstå hvad der blev sagt, da det kun var på fransk. Købte lidt salat og radisser også.
Ved frokosttid stig temperaturen til 27 gr. Og sidst på eftermiddagen er temperaturen oppe på 32 grader! Så vi slapper af under markisen og ved poolen. Der er god plads, franskmændene syntes ikke det er rigtig sommer endnu.
Mandag morgen, den 11. maj, tjekkede vi ud fra camping Du Lac.
Det var gråvejr, men efter vi havde passeret Pyrenærerne kom solen frem og temperaturen stig.
Vi havde ingen besvær med at finde campingpladsen - camping Arbizu, men selvom vi ankom inden frokost og receptionen i følge opslag stadig var åben, var alt totalt lukket. Efter lidt besvær med at finde nogen der havde med pladsen at gøre lykkedes det at få tjekket ind. Pladsen tog Camping cheque uden nogen form for ekstra gebyr.
Pladsen var forholdvis ny, så man var ikke færdig med det hele endnu. Der var rigtig mange hytter, hvor nogle var beboet.
Campingsæsonen var ikke begyndt rigtig endnu, så vi var de eneste på pladsen, til aften kom der nogle dage en enkelt mere i den periode vi var der. Så vi havde det meget fredeligt.
I løbet af eftermiddagen nåede temperaturen op på 31 gr. Så vi måtte have sat markisen op og en enkelt side for at få lidt skygge.
Men hvad var det for nogle store fugle der kredsede over pladsen? Gåsegribbene var på udkik efter lidt aftensmad, det er nogle store fugle, her er vores hjemlige kongeørn ikke rigtig med. Gåsesgribben har et vingefang på op til 270 cm.
Men det skulle vise sig at blive næsten et dagligt syn på hele turen.
Næste dag kørte vi op til klosteret Roncesvalles, der ligger ved grænseovergangen mellem Frankrig og Spanien. Men det ligger også på caminoen, så her så vi mange pilgrimme, da det er et meget benyttet overnatningssted efter en hård tur over Pyrenærerne.

Fra Roncevalles fortsatte vi til canyonen Hoz de Lumbier.
Hoz de Lumbier er en canyon, hvor man kan se vandets slibninger i klippen helt oppe ved kanten, ca. 10 meter oppe.

I kanten af canyonen havde oprindelig gået Spaniens første elektrificerede jernbane, nu var banen lukket og arealet var udlagt til vandresti. Tunnellen til venstre var oprindelig lavet til banen.

Fortsatte videre til Foz de Arbayùn. Billedet herunder.
Her var der en udkigs platform, så man kunne se langt ind i canyonen. Også her var der bl.a. mange gåsegribbe og kongeørne.
Der var et par meget fugleinteresserede tyske turister da vi ankom og de fortalte, at der var mange gribbereder på bjergsiderne, så kikkerten kom hurtigt frem.

Dagen sluttede ved klosteret Leyre. Vi kom for sent til at man kunne komme ind og se selve klosteret, men kl. 19 var der messe, hvor det mest var turister der tiltog.
Kirken var meget mørk, men hoveddøren, der vente mod vest, stod åben, så aftensolens stråler gav et smukt lys i kirken.
Derefter var det hjemad, efter en meget lang dag med omkring 30 gr. hele dagen.

Den sidste dag på campingpladsen ved den lille by Arbizu kørte vi til Estelle og derfra videre til La Reine.
Byen La Reine ligger på caminoen, så også her var der mange pilgrimme.
Byen er ikke mindst kendt for sin smukke gamle romerske bro.

Vi gik en tur i byen, og kom forbi byens kirke Iglesias, der har en portal, hvis arkitektur har mauriske rødder.

Vi fandt bilen igen og kørte tilbage til campingpladsen, temperaturen var efterhånden stiget til 30 gr.
Tilbagevejen gik ad små veje, hvor der var nogle flotte vue ud over landskabet.

Vejret ser lidt ustabilt ud til aften, vi beslutter at tage markisen ned, vi skal i øvrigt også flytte til Burgos i morgen, så vi kan lige så godt rydde op og være klar til afgang, vi vil jo gerne være fremme inden siesta. Ellers kan vi holde udenfor campingpladsen i Burgos til sidst på eftermiddagen.